dimarts, 1 de juliol del 2008

La roja

Bé, no opinaré sobre la victòria d'Espanya a l'Eurocopa. És públic que per mi, no era desitjada. Però m'han vingut ganes de fer un parell de reflexions pseudosemiòtiques sobre la moda de "la roja".

Ha estat una gran tàctica comercial per part de Cuatro, indiscutible. És una bona marca, té atributs guerrers, passionals, motivadors. I té una clara connotació política que és interessant. Més encara quan qui governa és Zapatero.

Tot això ja ho ha explicat molta gent, i prou millor que ho faria jo, segur. Però, què és per a mi "la roja"?

La roja és la bandera dels que durant segles han lluitat per les classes populars, per l'emancipació de la classe obrera, dels que creien que el treball era un dret i el camí cap a la l'alliberament de classe, el color d'aquells que han mort pels drets dels seus iguals a viure amb dignitat, el color dels que han lluitat contra l'opressió, contra les desigualtats, contra l'explotació de l'home per l'home. És el color del motor de la història, d'una lluita que alguns creuen que ha reeixit, i d'altres que creiem que s'ha quedat a mitges per recular a poc a poc. Una lluita que sempre ha estat més el somni que una realitat. Una lluita que ha estat aprofitada per alguns dels majors assassins de la història per fer barbaritats i genocidis trepitjant els drets que deien defensar.

Però una lluita, un somni, que ha fet caminar la història d'Occident. I de quan en quan, a alguns, com diria Lakoff, se'ns activa la interpretació "roja" de la realitat.

Així, per moltes eurocopes que guanye el país veí i moltes cadenes de televisió pesades que hi haja, per mi la roja serà la bandera de la lluita per la llibertat dels oprimits. Ho sent.

10 comentaris:

Unknown ha dit...

Al menys s'ha acabat l'eurocopa que ja no s'aguantava més...

Salut!

Anònim ha dit...

Deuries avisar al principi del post que cal posar-se "A las barricadas" o alguna cosa de a tota pirolla en el Winamp per a llegir ben bé l´entrada.

Anònim ha dit...

(Després de "alguna cosa de" falta un "Lluís Llach". Perdó)

Vicent Martínez ha dit...

ja ho sé, ja, però és que no me n'he pogut estar... dins la multitud d'interpretacions de la realitat que cohabiten dins de nosaltres, la interpretació roja és molt important, almenys per a mi. I entre tots m'han fet aflorar el milicià que porte a dins!

Anònim ha dit...

Benvolgut Vicent,



Després d'haver llegit algun dels posts que perpetres, com tu mateix bé dius, m'alegra comprovar que,
per una vegada, hi ha tòpics reals:el català envejós, ressentit per un passat que desconeix(o directament , s'inventa),i que com rajada de babuins, només troba identitat pròpia enfrontant-se a uns altres.Això si, amb la mateixa argumetació dels papions se li ha afegit un alegre "tonillo" racial :"que a todas horas llora que llora por los rincones".

És per això que em complau informar-te que no m'he pogut resistir a proporcionar l'enllaç als meus coneguts a Europa (vull dir, Espanya) per al seu *divertimento i gaubança.

Segueix amb salut.

Raptrice

Vicent Martínez ha dit...

Benvolgut anònim,

Gràcies en primer lloc per això, per ser "anònim" (Raptrice no trenca l'anonimat, la veritat), sempre fa gràcia no saber amb qui estàs debatent, millora el debat barbaritats.

En segon lloc, encantat que facilites als teus amics del país veí qualsevol link. D'això es tracta. Ací no es moderen les aportacions, sempre que no continguen insults. La censura li la deixe a d'altres.

I per últim, fas algunes obervacions sobre el contingut dels meus posts al bloc. Cap problema, només una petició: demostra-ho. Afirmes: "el català envejós, ressentit per un passat que desconeix(o directament , s'inventa),i que com rajada de babuins, només troba identitat pròpia enfrontant-se a uns altres.Això si, amb la mateixa argumetació dels papions se li ha afegit un alegre "tonillo" racial: "que a todas horas llora que llora por los rincones".

T'he de dir que tampoc he trobat cap argument al teu escrit, són una sèrie d'afirmacions vomitades sense cap intenció de ser demostrades. Vinga, argumenta això de l'odi, el llora que llora racial, i això del passat desconegut que m'invente.

Demostram-ho, per favor. T'estaria molt agraït. També m'agradaria saber què penses tu sobre les coses, però amb un cop de google no me n'he sortit, Raptrice. Que potser tirem la pedra i amaguem la mà?

Salut, anònim. I a vore si el proper cop aportem algo al debat i ens podem vore iluminats per algú que no és ressentit ni envejós.

Anònim ha dit...

A veure:


Que no hagis llegit ni el meu nom ni el meu DNI ,no significa que m'amagui (Pel que he vist en el teu perfil, tampoc és que tu serveis pit davant les bales...); només significa :

1.- No sóc blogger

2.- No tinc paciència per a emplenar formularis

(D'això es deduïx que NO sóc periodista probablement.)

3.- Que si vols una adreça de mail, pensant que això va a espantar-me(per allò d'associar-lo al també racial "sé dónde vives"), doncs només has de dir-lo i seràs complagut.

Dita la qual cosa, m'atreveixo a sol·licitar-te un mitjà perquè sàpigues qui sóc sense que impliqui més de 30 segons d'emplenar casellers; sempre estic disposada a aprendre de qualsevol que sàpiga alguna cosa que jo no sé.

Respecte a les proves que sol·licites, deixa'm analitzar tan sols la primera frase:


"no opinaré sobre la victòria d'Espanya a l'Eurocopa. És públic que per mi, no era desitjada"

Fins a on jo se, no alegrar-se d'un bé d'un altre, quan a un no li suposa cap menyscapte, és la definició d'enveja

PROVES:
envidia.

(Del lat. invidĭa).

1. f. Tristeza o pesar del bien ajeno.

http://buscon.rae.es/draeI/SrvltGUIBusUsual?TIPO_HTML=2&TI

enveja
Sentiment, sovint d'odi, envers qui posseeix allò que nosaltres no posseïm

(També "Antiga quadra del municipi de Vilanova i la Geltrú, a ponent del nucli urbà";amo Internet)
http://www.enciclopedia.cat/cgi-bin/CercaGEC3.exe?APP=CERCAPAR&PAG=0001&PAR=enveja.

Segon:per quina justificada causa no la desitjaves? T'hauria suposat una deducció salarial, o per ventura convidar a una ronda per perdre la "porra"?

Demostram-ho, per favor;t'estaria molt agraïda.

Pel que fa a la resta de coses del teu post,ho haurem de deixar per demà; desortadament, encara soc a la feina.

Els déus siguien amb tu.

Raptrice

Vicent Martínez ha dit...

En fi, cadascú s'expressa com vol. No t'he demanat el mail, no en tinc cap interès.

Els motius per voler que Espanya no guanyés l'Eurocopa són estrictament polítics i no tan difícils d'entendre. El prestigi per una idea d'identitat col·lectiva, en aquest cas d'Espanya, es veu immensament reforçat per fites comunes. En este cas, la victòria d'una selecció a una gran competició internacional.

I l'augment de prestigi de la identitat Espanya, i més encara si és per una cosa tan supèrflua com una Eurocopa (si fos perquè és líder en R+D+i seria diferent), no és una bona notícia per aquells que tenim l'estranya idea de destijar això del "España se rompe" perquè creuen que ens anirien millor les coses.

Equació senzilla: reforçament de la idea d'Espanya, menys possibilitats que es trenque. És a dir, sí que em suposa un menyscapte (bonica paraula, t'he de reconéixer, seriosament).

I em dius que ací veus odi i no sé quantes coses racistes? De veres? Envege (açò sí) la teua imaginació, llàstima que la realitat a cops ens trenque una bonica idea prefixada amb la qual ens sentim ben còmodes.

De la resta del post... quan vulgues. Jo també estic a la feina i em queda una estona encara.

Salut

Anònim ha dit...

En fí, cadascu entén el que pot...

Jo he dit "racial"

Racial:
[de l'angl. racial, der. de race 'raça']

adj 1 Relatiu o pertanyent a una raça.

2 Que caracteritza una raça.

racista

[de raça]

1 adj Relatiu o pertanyent al racisme.

2 m i f Partidari del racisme.

Em sembla que no és el mateix.I la menció al odi no la faig jo, la fa l' Enciclopedia Catalana.

La resta, demà

Salutacions

Anònim ha dit...

Parbleu!!

Em vaig oblidar de signar!!!!


So sorry
Raptrice