dijous, 30 de setembre de 2010

Els missatges de campanya

El missatge central d'una campanya electoral marca l'eix del discurs i posiciona el partit en el tema que més li interessa. Aquest missatge s'ha de concentrar al lema de la campanya (a hores d'ara precampanya), que és un element d'importància capital en la contesa, no debades els partits es gasten molts diners en la seua elaboració i testeig. El lema marca l'eix de la resta de materials de campanya: cartelleria, falques de ràdio, espots televisius... Observem doncs els lemes dels principals partits:

CiU: "Comença el canvi"

Lema de fàcil anàlisi: la carta del canvi polític jugada amb totes les conseqüències. Si fem cas del que diuen les enquestes, qualsevol altre missatge hauria estat un error. CiU és el canvi, si vols canvi vota CiU.

PSC: "El canvi real"

Aquest és més complex. Un partit que presenta com a cap de llista al president de l'actual govern juga la carta del canvi? A més d'una persona li pot semblar una proposta marciana. Apunta al canvi que s'ha produït a les actuacions de la Generalitat amb president socialista, introduïnt un missatge de balanç de gestió. Potser els tirs també van per mirar de restar espai de canvi a CiU, treure-li el monopoli del concepte, introduïnt el matís "real" per contraposar-lo a uns rivals que viuen lluny de la realitat, en una subtil referència al sobiranisme.

Esquerra: "Gent valenta"

L'últim lema de precampanya en arribar, una mica tard. Apel·la a la valentia de la gent d'Esquerra de cara al futur -plantejar un referèndum d'independència fent un salt a la legalitat- i en el passat -haver fet dos governs d'esquerres després d'anys de nacionalisme conservador-. El lema és suficientment vague com perquè cadascú se l'interprete al seu gust. L'objectiu és clar: apuntar a l'orgull d'uns càrrecs i militants que han rebut cops per totes bandes els últims set anys, anímicament baixos, que han viscut una forta crisi interna i en caiguda lliure en els sondejos. Missatge en clau interna.

(Cal anar amb compte a les construccions lingüístiques amb els lemes. "Gent valenta" es llegeix i escriu igual que "Gent va lenta". Ja circulen bromes per la xarxa)

Partit Popular de Catalunya: "Es mucho lo que nos une"

La versió d'entrada del web és en castellà, per tant respectem aquesta decisió, que té molt a veure amb el missatge. El lema situa el PPC en l'eix nacional com a "garant" de la unitat d'Espanya. En un moment àlgid del sobiranisme, després de set anys dels socialistes governant amb independentistes, el PPC es posiciona nítidament com a espanyolista.

ICV-EUiA
: ?

Els ecosocialistes encara no han promocionat cap lema de precampanya. Punt negatiu per ells.

Ciutadans: "Cataluña somos todos"

Amb un to molt semblant al PPC, no debades apunten al mateix segment. Missatge incloent per enfrontar-lo al nacionalisme excloent de la resta de partits.

Partits extraparlamentaris:

Plataforma per Catalunya: no estan utilitzant lema de precampanya pel moment.

Reagrupament: "Independència, democràcia i treball". Tres paraules, tres eixos discursius de l'associació de Joan Carretero, que ha anunciat que es presentarà a les eleccions. Se situen a l'eix nacional i apel·len a la cultura de l'esforç.

Solidaritat Catalana per la Independència
: tampoc han utilitzat lema de precampanya, probablement per un esforç per consolidar la marca d'un partit nou, que ja inclou la paraula que els defineix: independència.

Com a últim apunt, fixem-nos que els lemes dels tres partits principals no inclouen cap referència ideològica. No hi ha missatge concret en cap dels dos eixos que conformen la política catalana. No és el cas de PPC, C's i Reagrupament (i en certa manera SCI), que se situen clarament a l'eix nacional.

5 comentaris:

Berta Barbet ha dit...

Va és divendres i m'aburreixo... vaig a fer un comentari a canvi de que tu acutalitzis més el bloc que jo tinc moltes hores per omplir!!!!


Ja et vaig dir que a mi no em sembla que el canvi real sigui el missatge real (valgui la redundància) del PSC. Crec que és un intent de fer una mica de revalorització de l'obra de govern, que s'havia comunicat molt malament... per intentar millorar la imatge del tripartit.

Tot i això, quan comenci la campanya utilitzaran jo crec que optaran per un missatge més de l'estil: si tu no vas, los independentistas vienen!!!! Amb una estratègia a la desesperada de movilitzar el vot de l'àrea metropolitana que no vota a les autonòmiques!!!

Anònim ha dit...

Felicitats per l'anàlisi! Molt incissiu.

Sobre el concepte canvi:
-CiU presenta al seu candidat com "canvi" quan porta 3 intents (ja el 3r)

-PSC: presenta "el canvi real" no pel candidat, sinó, sobre l'obre de govern i la transformació que hem fet a Catalunya (per si no es nota, sóc sociata! ;-)

En veiem divendres al politics&beers!

RQB

Vicent Martínez ha dit...

No Raquel, no es nota... XD Ens veiem divendres

Berta, d'acord que aquesta trempera unionista és fins ara l'eix de bona part dels missatges, però dubte que es transforme en lema. Si ho fa serà d'una manera molt subtil

Anònim ha dit...

Vist el segon cartell de la campanya penso que potser tens raó... tot i que llavors tenen un petit problema perquè les entrevistes que he vist de dirigents socialistes, l'accent no estava posat precisament en el canvi real!!!

Anònim ha dit...

Mentres llegia la frase, ni un segon més ni menys he pensat que l'eslògan de PSC era "Canvi IRreal". Només de llegir-ho ja ix...