Obama (o el seu equip, personalitzat en ell) ha sabut captar els missatges que envia la societat nordamericana i ha sabut oferir una resposta. I ho ha comunicat, la part que més ens interessa, perfectament. No cal que tornem a incidir en la utilització de les xarxes socials virtuals com a factor mobilitzador, però això, sumat a d'altres elements, sobretot discursius, ens porten a la clau de volta de l'obamisme. Es pot resumir amb una frase que li agrada molt a en Guillem: no comuniques, involucra!El senador no era un candidat que es postulava com a millor solució pels problemes del país, aquesta era Clinton. Ell s'ha preocupat, sobretot i per damunt de qualsevol altra cosa, en implicar i fer sentir protagonista d'una cosa molt més gran a tothom que li ha donat suport. Aquest és el marc que ha englobat tota la campanya. Sempre en primera persona del plural. Defugint d'ell com a candidat i inclús del paraigua del partit demòcrata. "Nosaltres", "tots", "junts", una música que no és nova però que mai s'havia interpretat amb tanta precisió i virtuositat. Un relat, una retòrica, una posada en escena, unes accions que entraran a la història de la comunicació política (el vídeo "Yes, we can", cal comentar-lo més?) dedicades no a presentar-se com a més competent o preparat, sinó a implicar directament als seguidors, creant una dinàmica positiva i imparable que feia medrar cada cop més aquesta base social fent inútils els esforços de la seua rival, favorita al mateix temps que impotent.
Obama és el candidat de la transició, que volem imparable, cap a la política 2.0. La feina no ha acabat, ni molt menys, però s'ha avançat un bon tros.
4 comentaris:
Tant de bó fora ell.
Per cert, la directora de campanya de Obama a la regió Oest va estudiar al teu poble xDD
És ex alumna del Máster de la Paz de la UJI... ja veus quines coses...
ciber-besets amb molt de glamour
Sempre és una bona notícia vore gent nova per ací!
Eixa informació que dius ja m'havia arribat, conec a prou gent que ha fet el màster i m'ho havien comentat. A més va sortir al Levante i tot! Si és que Castelló és un pol de coneixement en comunicació política...
Tot i que amb menys glamour (no és el meu fort), besets per a tu també!
Brillant anàlisi/resum Vicent!
Realment Obama s'ha sabut guanyar els cibernautes i també, no ho oblidem, s'ha guanyat el suport dels empresaris de grans companyies tecnològiques. No obstant, recordo que temps enrere el bloc de Tech Crunch preguntava als lectors quin era el seu candidat preferit i per molt poc Dennis Kucinich guanyava a Obama. Realment en un món freak com el cibernètic dir que has vist un OVNI dóna molts vots...je,je.
Apa, a cuidar-se i recorda...No comuniquis, involucra! ;-)
jo ja vaig al gimnàs amb la obama t-shirt...
Publica un comentari a l'entrada